Tuesday, June 20, 2006

VM efter två omgångar

Var ett tag sedan jag skrev här, men det kom lite deadlines för brödfödegrejer emellan. Och ett VM så klart. Mina intryck så här långt:
--Frankrike är helt under isen. Jag är, ärligt talat, inte ens helt hundra på att de går vidare längre. Att inte hitta ett spelsystem som kan inkludera Henry, Trezeguet och Zidane på plan samtidigt är svagt och kan komma att fälla dem. Å andra sidan har de hittills enbart mött låga försvar. Kanske blir det bättre, större ytor för yttrarna och Henry, när de möter lag som stöter högre upp. Men fan trot.
--Brasilien kommer, precis som jag trodde inte ta någon promenadseger. I slutspelet kommer de att möta lag som är minst lika starka defensivt som Australien och Kroatien - som brassarna hade svårt mot - och betydligt starkare offensivt.
--Italien-gruppen ser knivig ut. Jag hoppas verkligen på Ghana som jag tycker spelar en på samma gång väldigt fysisk och teknisk fotboll. Tror det blir på bekostnad av Tjeckien, som inte klarar sig utan både Koller och Baros. Även om det vore lite roligt att än en gång se Italien åka hem med den (alltid innan mästerskapen så stolta) svansen mellan benen.
--Expressens betygspanel har inte en siffra rätt. Alexandersson gjorde en så gott som felfri insats mot Paraguay (jag räknade till en felpass) - låg perfekt i sin defensiv och kom fram och slog inlägg. Belöningen? Två ynka getingar. Expressen är batty boys.
--Sverige ser annars lagom bra ut. Tätt bakåt, Ljungan i högform, Mango och Chippen på uppgång, underpresterande anfallare. Klarar vi oss bara förbi gruppspelet (nog måste det väl finnas tillräckligt mycket stolthet kvar i paraguayanerna för att de ska kunna gå ut och klara minst oavgjort mot T&T?) och åttondelen får vi möta bra lag och kan få utdelning på våra spelvändningar. Jag vill se Ljungberg komma i full fart mot en orutinerad holländsk backlinje. Please.
--Domarna? "Ojämna" känns som ett alldeles för snällt omdöme. Alltså jag vet att FIFA vill få med hela världen i deras härliga fotbollsgemenskap, men kan de inte dra gränsen vid domarna. Skit i inkvoteringen och ta ut de BÄSTA domarna, oavsett var de kommer ifrån, oavsett om det skulle innebära att det kanske kom med två domare från Premier League eller Serie A och ingen från Singapore.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home