Thursday, June 01, 2006

Nacka FF tippar VM: grupp A

De senaste veckorna har det kommit annat jobbrelaterat emellan (schlagerfestival i Aten och filmfestival i Cannes) mig och mitt fotbollsbloggande så jag har inte hunnit skriva något här, men nu ska det förhoppningsvis börja publiceras lite mer regelbundet igen. Jag tänkte ta mig an uppgiften att tippa varje VM-grupp till exempel. Med början idag med, inte helt oväntat, grupp A. En grupp så perfekt lättgenomtränglig för värdnationen Tyskland att man under lottningen nästan trodde att de var Italien, om ni hajar.
Tyskland må ställa ett tämligen mediokert landslag på benen till och med för att vara Tyskland, men de ska inte kunna misslyckas med ett motstånd bestående av Polen, Ecuador och Costa Rica. Det intressanta blir väl snarare kampen om andraplatsen mellan just dessa tre. Polen har en på pappret bra blandning mellan rutin och en del nyare namn, men synar man veteranerna lite närmare i sömmarna ser man att flera av dem befinner sig på fel sida om karriärstoppen. Det lilla jag har sett av Ecuador, både från kvalet och träningsmatcher, har inte imponerat. Darrigt bakåt, relativt uddlöst framåt. Costa Rica kan alltid överraska (det vet vi svenskar om inte annat) och har starkare offensiv än konkurrenterna, men det hänger väldigt mycket på hur det går i den första matchen. Ett bra resultat i premiären mot tyskarna (som kan drabbas av lite nervdaller) så tror jag de kan knippa andraplatsen. Om de inte får oavgjort eller till och med vinner där tror jag det blir polackerna i stället. Men utgångstipset är ändå:
1) Tyskland
2) Costa Rica
3) Polen
4) Ecuador


För övrigt: Bra tv-krönika av Croneman i DN idag där han ondgjorde sig över sportprogrammens närmast abnorma hangup på England. Jag vet att Sverige möter dem (även om vi förhoppningsvis redan ska vara klara för avancemang vid det laget) i gruppspelet, att de för en gångs har en favoritroll de möjligen kan leva upp till och att de har en svensk tjejtjusare som förbundskapten, men någon måtta får det ändå vara på hur mycket tv-tid engelsmännen kan få. Vore kul att få se lite andra lag också. Jag vill till exempel veta om Argentina kommer hitta en lösning där både Aimar och Riquelme kan vara på plan samtidigt (en frågeställning som påminner lite om den kring Anders och Kim i Sverige). Jag vill veta varför ingen verkar tro att Portugal ska kunna höra till lagen som går riktigt långt. Jag vill veta om Italien är det enda laget som kommer att underskatta Schweiz (2-2 i träningsmatchen igår). Såna grejer. Och några hundra andra till.

1 Comments:

Blogger Göran said...

fan på tiden
slashas.

8:27 AM  

Post a Comment

<< Home