Tuesday, November 14, 2006

Right now you walk alone

Det är lite klyschigt det här. Att skriva om Liverpool och utgå från läktarens "You'll never walk alone"-körer, men jag kan inte låta bli.
För just nu är läget i mitt Liverpool faktiskt det direkt motsatta, känslan man får av att se dem är att körerna sjunger för döva öron. Varenda jävel på planen GÅR ENSAM. Just nu finns det varken rörelse eller snabbhet, speltanke eller lagkänsla. De inköp Rafa Benitez gjort de snaste åren för att få fram snabbheten på kanterna - Zenden, Gonzalez, Pennant och så vidare - håller inte måttet. De stöttepelare laget lutat sig mot - Sami längst bak, Gerrard steget framför - har inte kommit upp i gammal god form. Utan en skadad Sissoko på mitten finns heller ingen som kan vinna boll på mittfältet. Xabi Alonso? Nja, att drulla omkring på mittplan och slå perfekta fyrtiometerspassar är svårt när man inte har bollen särskilt ofta.
Men det som störde mig mest i matchen mot Arsenal i söndags var den totala håglösheten. Gunners gjorde inte på något sätt en särskilt bra match, men vann ändå ohotat, utan en tillstymmelse till offensiv forcering från 'Pool. Inte en enda gång såg det ut som om någon i Liverpool ens verkade bry sig när mittbackar tilläts komma fria i sextiometerslöpningar eller stå omarkerade på hörnor.
Att plocka bort tränaren är en väldigt enkel lösning, men jag tror det kan vara dags. Rafa Benitez vann Champion's League, men what has he done for us lately?
XXXXXXXXXX
Alltså, jag förstår i fall en massa landslagsspelare som spelar mycket matcher i sina klubblag vill stå över en träningslandskamp, vad jag inte fattar är varför inte landslagsledningen inte tar chansen och provar alternativ. Om Linderoth inte vill spela, varför inte plocka in, säg, Pontus Wernblom och testa hur han funkar i gruppen, hur han ser ut i en omgivning som inte består av ett dekat Blåvitt. Om Mellberg inte kan ställa upp, varför inte undersöka om Andreas Granqvist har tempo för internationellt spel? Och så vidare.

4 Comments:

Blogger Göran said...

Välkommen till förlorarklubben!
Nästa säsong får vi dessutom sällskap av den andre Mattias!!

7:39 AM  
Blogger Göran said...

Nu funkar kommentarerna igen tydligen! Whee!!

7:39 AM  
Blogger mattias said...

Fast den andre Mattias kan alltid trösta sig med att hans lag i alla fall spelar en attraktiv fotboll (även om den i slutändan bara leder till en UEFA-cupplats). Det kan inte jag. Alls.

5:53 AM  
Blogger Göran said...

moralisk seger, om du frågar mig...

3:55 AM  

Post a Comment

<< Home